بررسی آشنایی زدایی عناصر دراماتیک در نمایشنامه های برنار ماری کلتس
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده سینما و تئاتر
- نویسنده محبوبه عرب قنبری
- استاد راهنما کامران سپهران
- سال انتشار 1394
چکیده
آشنایی زدایی در دنیای درام نیز از اهمیت به سزایی برخوردار است چرا که تک تک عناصر درام می تواند دستخوش آشنایی زدایی شوند و دنیای اثر را به سمت و سویی بکر و خلاقانه ببرد ، اما تعاریف در زمینه ی مفهوم آشنایی زدایی جایی که به سراغ مصادیق و مثال های عینی می رود ، در بسیاری از اوقات مناقشه برانگیز می شود ، به عنوان مثال، ممکن است شخص مخاطب و همچنین زمان ارائه ی اثر و به طور کل عناصر خارج از متن روی مصادیق آشنایی زدایی تاثیر بگذارند ، لذا در این پژوهش تلاش می شود تا در زمینه ی آشنایی زدایی از عناصر دراماتیک تعریف جامع و مانع تری ارائه گردد و این تعاریف بر روی پنج نمایشنامه از نمایشنامه های برنارد ماری کلتس شامل نمایشنامه های در خلوت پنبه زار ها ، بارانداز غرب ، بازگشت به کویر ، جدال سیاه و سگ ها و روبرتو زوکو بررسی و مورد ارزیابی قرار داده شوند و از این راهیافت آشنایی زدایی هم معیاری برای نقد زیبایی شناسانه ی آثار دراماتیک باشد و هم با موشکافی عناصر آشنایی زدایی شده در دنیای درام و واسازی آن ذهن فعالان و نویسندگان حووزه ی ادبیات نمایشی را متوجه ی این بازی های خلاقانه در دنیای درام کرد . بازی هایی که در هر سه سطح درونمایه ، زبان و فرم اثر به شکل های بی نهایت متعددی می تواند رخ بدهد .
منابع مشابه
آشنایی زدایی وزنی در قصیده های ناصرخسرو
این پژوهش کوششی است صورتگرایانه که در آن دو هدف اصلی دنبال شده است؛ نخست پاسخ دادن به این پرسش که ماهیت فرایند آشناییزدایی چیست و آشناییزدایی وزنی چگونه روی میدهد. دوم نشاندادن اینکه در شعر ناصرخسرو ویژگی عروضیای هست که میتوان آن را نمونه برجستهای از آشناییزدایی وزنی به شمار آورد. به این منظور هفت وزن نامأنوس در دیوان وی یافته شد که به دلیل تفاوت ساختاری به دو دسته یک و ششتایی بخش شد...
متن کاملآشنایی زدایی در غزلیات شمس
آشنایی زدایی یکی از مفاهیم اساسی در نظریهء فرمالیست های روس است. در یک تعریف گسترده، آشنایی زدایی عبارت است از تمامی شگردها و فنونی که نویسنده یا شاعر از آنها بهره می برد تاجهان متن را به چشم مخاطبان خود بیگانه بنمایاند. یکی از روش های مهم آشنایی زدایی، هنجارگریزی یا خروج اگاهانه از زبان معیار است. درغزلیات شمس انواع مختلفی از هنجارگریزی مورد استفاده قرار گرفته که عبارتند از: هنجارگریزی معنا...
متن کاملمباحثه های سیاسی و درگیری های گفتمانی در تئاتر «برنارد ماری کلتس»
تئاتر آینهی جامعه است از این رو دخالت عوامل اجتماعی در دنیای تئاتر، غیرقابل اجتناب میباشد. با مرور زمان و با بالا رفتن اگاهیهای عمومی و اجتماعی مردم، تئاتر منحصهی حضور سیاست نیز شد. تئاتر سیاسی، ارتباط مستقیم با سیاست دارد و یک نوع تئاتر انتقادی محسوب میشود که در آن، به نام یک اپوزیسیون نامشخص، انتقاد صورت میگیرد. تئاتر سیاسی نیز همچون دیگر آثار هنری بعد از سال های 1960، موقعیتهای اجتماع...
متن کاملنگاهی به شگردهای آشنایی زدایی در شعرحافظ
یکی از ویژگیهای سبک حافظ، آشناییزداییهای ویژۀ اوست؛ در این جستار کوشش میشود، بنا بر آموزههای روش صورتگرایی روس (فرمالیسم)، شگردهای نوآورانه و اختصاصی سبک شخصی حافظ موردبررسی قرار گیرد. نتایج پژوهش نشان میدهد که حافظ علاوه بر شگردهای معهود و کارآمدی که دیگر شاعران نیز از آنها بهره بردهاند؛ از شیوههایی شاخص همچون: ساختارشکنی در تلمیح، همنشینی و همجواری واژگانی در بافت کلام؛ جابهجایی ...
متن کاملآشنایی زدایی وزنی در قصیده های ناصرخسرو
این پژوهش کوششی است صورتگرایانه که در آن دو هدف اصلی دنبال شده است؛ نخست پاسخ دادن به این پرسش که ماهیت فرایند آشناییزدایی چیست و آشناییزدایی وزنی چگونه روی میدهد. دوم نشان دادن اینکه در شعر ناصرخسرو ویژگی عروضی ای هست که میتوان آن را نمونه برجسته ای از آشناییزدایی وزنی به شمار آورد. به این منظور هفت وزن نامأنوس در دیوان وی یافته شد که به دلیل تفاوت ساختاری به دو دسته یک و شش تایی بخش شدن...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده سینما و تئاتر
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023